2008-06-06

EJB3 szakirodalom

Elkezdtem foglalkozni a címben említett témával és hogy értsem és ismerjem a lehetőségeket utánanéztem a fellelhető anyagoknak.

Tudomásom szerint nincs magyar nyelvű nyomtatott EJB3-mal foglalkozó könyv. A híres zöld-sárga J2EE útikalauz az EJB2-t tárgyalja, ami a hasonló alapelvek ellenére határozottan elavultnak számít az EJB3-hoz képest. Részletesebb netes írásokról sem tudok magyarul, legfeljebb mindenféle fórumokról és kiegészítésre váró wiki bejegyzés-ekről. Update 2008.06.23: Ahogy a kommentek között írtátok mégiscsak van magyar nyelvű könyv a témában. Imre Gábor: Szoftverfejlesztés Java EE platformon.

A szoftverfejlesztők szerencsére tudnak angolul.

Szinte minden angol nyelvű netes java médiumnak megvan a saját kis bevezető EJB3 cikke, így például: Javaworld, dev2dev (BEA), developer.com (Packaging EJB3 application), stb. Az alapkoncepciókat gyorsan bemutatják ezek az irományok, alapvető HelloWorld programokat meg lehet írni a segítségükkel, de az EJB3-nak nagyon nagy mélységei vannak. Ezeknek a mélységeknek a megismeréséhez elő kell venni vaskosabb anyagokat is.

A speckókat (JSR-220 egyébként a másik neve) a Sun-tól lehet leszedni. Aki online akarja a javadoc-ot böngészni az itt megtalálja, aki pedig a deployment descriptor xsd-jéért lelkesedik az ide kattintson. De nem a Javadoc-ban és az XSD-ben vannak az igazán nagy okosságok, hanem a JSR220 pdf dokumentumokban. Egyből három doksit kapunk: Az ejb3_0-fr-spec-simplified.pdf 59 oldalon futja át az EJB3 tulajdonságait. EJB2 tudás előnyt jelent az olvasáskor. Az ejb3_0-fr-spec-ejbcore.pdf egy bő lére eresztett 500+ oldalas szárazanyag, aminek persze az eleje 30 oldal rizsa. Meglepő módon szerintem hiányos is, legalábbis bizonyos információkat indirekte, másokat pedig egyáltalán nem tudtam megszerezni belőle. A perzisztencia a harmadikban, a ejb3_0-fr-spec-persistence.pdf-ben van taglalva.

A Mastering EJB3 4th Edition-t éppen most töltöttem le (ServerSide regisztráció szükséges hozzá, ingyenes 721 oldalas pdf, forráskód külön letölthető). Még csak éppen beleszagoltam. Egyes témák nincsenek túlzottan kifejtve benne, például az interceptorokról szégyenletesen kevés írást találtam, de egyébként nagyon impresszívnek és részletesnek látszik. Ez és a ejb3_0-fr-spec-ejbcore.pdf látszik a befutónak. Ezeket kéne olvasgatnia szvsz egy tisztességes EJB3 J2EE fejlesztőnek.

4 megjegyzés:

elek írta...

Szerintem nem rossz a speckó. Majdnem mindent lefed, szinte olvasmányos. (A JBI 1.0-val összehasonlítva, pl. ég és föld, de azt pont ezért azt át is akarják 2.0-ig dolgozni.)

Kocka írta...

betesyem a sorba, hatha rajovok hogy visszaterul-e valahol a fejlesztesi overhead a session beanekkel...

István írta...

Van magyar szakirodalom, méghozzá a Imre Gábor: Szoftverfejlesztés Java EE platformon című könyve. Én oktatás tartás miatt elolvastam, szerintem egy nagyon jó elméleti hátteret és bevezetést nyújt. Persze referenciának nem használható.
A Mastering EJB Third Edition, a TSS-ről ingyenesen letölthető könyv nagyon jó. Összehasonlítva az O'Reilly, Manning, Apress idevágó könyveivel simán megállja a helyét, olyan aspektusból is elemzi az EJB 3 világot, amiből a többi nem, lsd. 13. fejezet EJB Best Practices, 14. fejezet EJB Performance optimization és a 16. Clustering.

tvik írta...

Kösz a kommenteket!

A JSR doksit tényleg túlzottan lehúztam így visszaolvasva. Igazából a többi JSR-hez képest tényleg nagyon jól használható és olvasmányos. Másrészt pedig elég speciális dolgokat keresgéltem benne, megeshet hogy azért nem találtam meg, mert nem is állt szándékukban a speckóba venni, hanem implementációfüggő. Végülis ami nincs benne az nem a spec része.

A "Szoftverfejlesztés Java EE platformon" című könyvről eddig még nem hallottam, de jó anyag lehet a tartalomjegyzéke alapján. Mindenképpen megnézegetem vagy megveszem ha találkozom vele.

A "Mastering EJB"-ről írtam, már kijött a negyedik edition-ja is. Éppen azt olvasgatom. Ez is nagyon jó, annak is ajánlható akinek nincs különösebb EJB2 vagy egyáltalán J2EE tapasztalata.